Cynk w organizmie - działanie, skutki, skąd go brać ?

2017-12-10
Cynk jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mimo, że w organizmie potrzebne są zaledwie jego śladowe ilości, większość z nas zwykle cierpi na niedobory cynku okresowo bądź przewlekle.

Dzieje się tak głównie dlatego, że występuje on w produktach, których jemy za mało i za rzadko.

Tymczasem cynk pełni kluczową rolę w organizmie. Wystarczy wymienić choćby to, że:

  • wzmacnia włosy i paznokcie;
  • przyspiesza gojenie się ran i regenerację tkanek, łagodzi podrażnienia skóry, uczestniczy w procesie mineralizacji kości;
  • jest niezbędny w leczeniu trądziku (młodzieńczego i różowatego), poparzeń, wyprysków i łuszczycy;
  • poprawia sprawność intelektualną szczególnie u osób starszych;
  • pozwala odczuwać smaki i zapachy;
  • wspiera rozwój zarówno w życiu płodowym jak i w czasie dojrzewania poprzez udział w procesach wzrostowych, rozwoju i dojrzewania cech płciowych oraz rozwoju umusłowego;
  • wchodzi w skład ok 80 enzymów pełniących rozmaite funkcje w organizmie jest niezbędny w syntezie białka oraz kwasów nukleinowych;
  • uczestniczy w metabolizmie białek, tłuszczów i węglowodanów;
  • pobudza pracę gruczołów dokrewnych trzustki i grasicy oraz gruczołu krokowego prostaty;
  • wzmacnia odporność organizmu chroni między innymi przed przeziębieniem, grypą, zapaleniem spojówek i grzybicą;
  • chroni komórki przed niszczącym działaniem wolnych rodników;
  • wspomaga leczenie depresji i schizofrenii;
  • jest pomocny w leczeniu cukrzycy i niedoczynności tarczycy;
  • łagodzi objawy osteoporozy, hemoroidów, zapalenia jelit i choroby wrzodowej;
  • chroni oczy, zwłaszcza plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem cynk pomaga utrzymywać optymalny poziom wit A (odpowiedzialnej za dobre widzenie po zmierzchu) we krwi i zużywać ją w tkankach;
  • korzystnie wpływa na płodność i libido, reguluje cykl miesiączkowy i przeciwdziała chorobom prostaty.
  • Przy tak zróżnicowanym oddziaływaniu w organizmie, brak cynku natychmiast daje znać o sobie w najróżniejszy sposób. Do najczęstszych objawów należą:
  • nawracające infekcje;
  • nawracające rany i niegojące się owrzodzenia skóry (np. uporczywa opryszczka);
  • trądzik, przebarwienia i inne niekorzystne zmiany skórne;
  • wypadające włosy, pojawianie się dużej ilości siwych włosów;
  • apatia, rozkojarzenie, brak energii;
  • niedokrwistość;
  • spadek apetytu i zaburzenia smakowo-węchowe;
  • problemy z widzeniem po zmierzchu tzw. kurza ślepota;
  • u dzieci spowolnienie tempa wzrostu i ogólnego rozwoju;
  • u mężczyzn problemy z płodnością;
  • u kobiet zaburzenia cyklu miesiączkowego, bolesne menstruacje.
Najbardziej narażeni na niedobory cynku i związane z tym problemy są osoby odchudzające się, nadużywające alkoholu, wegetarianie, makrobiotycy, sportowcy i wielbiciele słodyczy.

Jeśli na co dzień twoja dieta nie zawiera: ciemnego pieczywa, kaszy gryczanej, owoców morza, wątroby wieprzowej, wołowiny węgorza, fasoli, grochu czy migdałów to jest bardzo prawdopodobne, że cierpisz na niedobór cynku. W tej sytuacji niezbędna staje się suplementacja cynku najlepiej w połączeniu z innymi składnikami aktywnymi, aby wzajemnie stymulowały one swoje działanie w organizmie. Świetnym wyborem jest AkuZin firmy Akuna, a najlepszym połączeniem jest kombinacja płynnych preparatów grupy Alveo Family, których przyswajalność jest bardzo wysoka z uwagi na płynną postać i skomponowanie ich tak, aby bezpiecznie można było stosować ich kombinacje.

Poznaj nasz Aku4Complex teraz, Zapraszamy już teraz!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel